Fortsätt till huvudinnehåll

Sista posten på "Sub Umbra arkiv" (mest för formens skull)

Det inlägg du ville läsa finns förmodligen strax nedanför, eller någonstans nedanför

Lukasjenko vet vem han ska be om hjälp

 I Vitryssland ägde "den största frihetsmarschen i landets historia" rum i söndags, enligt bland andra Unian.net. Och det är en väldig kraftmätning som pågår. Enligt Radio Svoboda tog den officielle representanten för Vitryssland - Vitrysslands ambassadör - i Slovakien, ställning för dem som deltar i de "fredliga protesterna" . Och många olika aktörer på olika nivåer i det vitryska samhället gör det. 

Idag läser jag t.ex.  i Ukrainskaja Pravda, att den statliga TV-kanalen kablade ut protesterna i staden Grodno, där mellan 10 -15 000 demonstranter samlades: "Den statliga TV:n i Belarus har på allt vis kringgått det tema som handlar om de mest omfattande protesterna i landets historia och censurerat nyheterna. Men den 17:e Augusti gick medarbetare från Vitrysslands största statliga media ut till de strejkande - de krävde att valresultaten skulle ogiltigförklaras, att chefen för den Centrala Valkommitten skulle avgå, att de politiska fångarna skulle friges och att censuren skulle tas bort från media."

Lukasjenko på Självständighetstorget i Minsk i söndags

                              Och t.o.m. Lukasjenko , som har vänt sig till Putin och bett om hjälp, under det han kastade oroliga blickar mot Polen och Litauen, där Nato's styrkor finns förlagda, har även talat om att nyval kan anordnas "när konstitutionen ändrats". 

 
Jodå, Putin ämnar ställa upp, ifall utländsk intervention äger rum i Lukasjenkos hemland. Betyder det att han ställer upp för Lukasjenko själv ? 

Kommer Lukasjenko att få dela Janukovytj's öde, och fly till Ryssland ?

När han talade till trogna undersåtar i söndags, innan de mångtusenhövdade skarorna samlades och  skanderade att han skulle avgå, passade Lukasjenko på att leverera en kärv kritik mot grannstaten Ukraina, som han menade hade underblåst oroligheterna i deras eget land:

"Överge inte Lukasjenko, om ni överger landets förste president så betyder det början på slutet. Ni kommer alltid, liksom i Ukraina och annorstädes att stå på knäna och be för okänt vem !"

   Fanns det möjligen en viss udd mot den ukrainska, religiösa villervallan i de orden ? Han hade tidigare talat om allt han hade gjort för det vitryska folket, även byggt kyrkor "mitt under stora svårigheter". 


BBC , SR , Yle



-

   





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Mariupol - hela Ukrainas smärta"

  Jag har varit där tre gånger. I Mariupol. Men det var runt tjugo år sedan. Jag har ljusa minnen från de besöken... - (Nedan - utdrag från en artikel i Unian från igår - 15/3 . I artikeln talas inte om ryssar, utan om rasjister . Det låter som en blandning av det amerikanska sättet att säga "Ryssland" på - "Rasja" -  och "rasist" ..  ) I Ryssland, som är besatt av att vinna , vill man ofta påminna om den fasansfulla fascismen för åttio år sedan. Men nu utförs analoga brott genom de för närvarande största förbrytarna i världen - rasjisterna. De ödelägger Mariupol i Ukraina och jämnar det med marken, efter att förut ha övat sig i Groznij och Aleppo.   Mariupol gav inte upp 2014 och det ger inte upp nu. Från första dagen av den storskaliga invasionen har putinterroristerna inte upphört att försöka erövra staden, som utgör en av nyckelorterna för landvägskorridoren till Krim. Men det faktum att de lokala invånarna inte mötte “befriarna” med blommor och triko

Ortodoxa teologer förkastar "den ryska världens" teologi

 Hundratals ortodoxa teologer från många länder har undertecknat ett öppet brev, där de vänder sig mot vissa nationalistiskt-religiösa föreställningar som de menar vara drivkraften bakom Rysslands krig mot Ukraina. Här ett utdrag: “ Om hela världens fred, om Guds heliga församlingars välstånd, om allas förening, beder vi dig, Herre ” (ur den ortodoxa liturgin)   Den ryska invasionen av Ukraina den 24:eFebruari 2022 utgör ett historiskt hot mot den ortodoxa, kristna traditionen. Ännu mer hotfullt för ortodoxa troende är det att det högre prästerskapet inom den Ryskortodoxa kyrkan vägrar att erkänna detta för en invasion genom att göra vaga uttalanden om nödvändigheten av fred i ljuset av “händelserna” och “de militära aktionerna” i Ukraina. Samtidigt talar de om det ursprungligt broderliga förhållandet mellan ukrainare och ryssar, vilka utgör det “heliga Rus”, och anklagar det onda “Väst” för de militära aktionerna, och råder t.o.m. de religiösa samfunden att be på sådant vis att fientl