Fortsätt till huvudinnehåll

Sista posten på "Sub Umbra arkiv" (mest för formens skull)

Det inlägg du ville läsa finns förmodligen strax nedanför, eller någonstans nedanför

Meningsmotsättning på gudaberget

"Vilken slags gud var Poseidon?"
 - det var en av frågorna i  "Veckans nutidstest" i DN häromveckan.



  För den grekiske hjältekonungen Odysseus var Poseidon den gud, eller kanske snarare den djävul, som hindrade honom i många långa år att komma hem till sitt land, sin ö - Itaka, och till sin älskade maka Penelope. Om detta kan man bland annat läsa i första sången av Homeros världsberömda dikt:

Där församlas gudarna med Zeus på Olympen, och det är framför allt  den grekiske överguden Zeus som i allmänhet känner sig missförstådd av människorna. Men snart kommer , genom gudinnan Pallas Athena, Odysseus och hans olycksöde på tal.

Zeus omdöme om Odysseus är gott ”.. bland människor främst i förstånd " och en som ".. de rikaste offer bringat åt saliga gudar” , men det är , menar Zeus, en annan gud som ligger bakom Odysseus olyckor: ”..Men jordfamnarn Poseidon det är, som så ytterligt vredgas jämt för cyklopens skull, vars öga Ulysses  (el. Odysseus) har bländat ” 

   Det vart alltså "sak" mellan Zeus och Poseidon, på ett motsvarande vis kanske, som det i Jobs bok blev "sak" mellan djävulen och Elohim  - om Job.

I Jobs bok's första kapitel församlas Guds söner, och åklagaren kom med bland dem. Det blir en diskussion, en strid, i himmelen, med anledning av Job, som hebréernas Gud håller för att vara rättfärdig – vilket åklagaren/Satan ifrågasätter att han är. Satan menar att Jobs rättfärdighet är ganska ytlig, den betingas av hans materiella välfärd. Han har "råd" att vara rättfärdig , så att säga . Han säger till Gud: 

" Du har ju på allt sätt beskärmat honom och hans hus och allt vad han äger; du har välsignat hans händers verk, och hans boskapshjordar hava utbrett sig i landet." ...- - 

  Kunde man säga att  en "meningsmotsättning på gudaberget" under det tjugonde århundradet  antyddes av  J. R.R. Tolkien i hans kända verk "Hobbiten" och "Sagan om Ringen" ?

 Postumt utgivna "Silmarillion" innehåller direkt religiösa dimensioner. Där heter den högste guden "Iluvatar" och hans främste motståndare "Morgoth", och där finns en  skapelseberättelse såväl som en berättelse om ursynden, om syndafallet bland själva gudarna,eller gudasönerna, eller änglarna om man så vill, som kan provocera till eftertanke.

 Jag har jobbat litet med de frågorna - alltsammans presenteras närmare på ett Html - dokument som -  "En ofullbordad saga"
x

Västerbotten-kuriren, Kt

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kiev och Paris

  Igår skrev publikationen Unian om ett möte mellan borgmästarna i Paris och Kiev, i själva Kiev. Kiev’s borgmästare Vitalij Klytjko mötte Paris’ borgmästare Anne Hidalgo, som besökte den ukrainska huvudstaden. Kiev undertecknade tillsammans med Frankrikes huvudstad en överenskommelse om vänskap och samarbete. Klytjko skrev om detta på sin Facebook-sida . "Frihet, jämlikhet.." Jag är glad att kunna hälsa delegationens deltagare och uttrycka min tacksamhet till Paris’ borgmästare Anne Hidalgo för hennes mod att genomföra ett besök i Ukrainas huvudstad under krigstid. Kiev är tacksam till Paris’ borgmästare för all den humanitära hjälp som visats, i själva Frankrike -  ukrainare har nödgats bli invandrare där - och vi är också tacksamma för hjälp till Ukraina och vår huvudstad”, sa Vitalij Klytjko under mötet. Kiev’s borgmästare påminde om att Paris’ stadshus den 22 Mars hade enhälligt röstat för att tillställa staden Kiev status som hedersmedborgare. Genom denna utmärkelse, s

Ortodoxa teologer förkastar "den ryska världens" teologi

 Hundratals ortodoxa teologer från många länder har undertecknat ett öppet brev, där de vänder sig mot vissa nationalistiskt-religiösa föreställningar som de menar vara drivkraften bakom Rysslands krig mot Ukraina. Här ett utdrag: “ Om hela världens fred, om Guds heliga församlingars välstånd, om allas förening, beder vi dig, Herre ” (ur den ortodoxa liturgin)   Den ryska invasionen av Ukraina den 24:eFebruari 2022 utgör ett historiskt hot mot den ortodoxa, kristna traditionen. Ännu mer hotfullt för ortodoxa troende är det att det högre prästerskapet inom den Ryskortodoxa kyrkan vägrar att erkänna detta för en invasion genom att göra vaga uttalanden om nödvändigheten av fred i ljuset av “händelserna” och “de militära aktionerna” i Ukraina. Samtidigt talar de om det ursprungligt broderliga förhållandet mellan ukrainare och ryssar, vilka utgör det “heliga Rus”, och anklagar det onda “Väst” för de militära aktionerna, och råder t.o.m. de religiösa samfunden att be på sådant vis att fientl