Fortsätt till huvudinnehåll

Sista posten på "Sub Umbra arkiv" (mest för formens skull)

Det inlägg du ville läsa finns förmodligen strax nedanför, eller någonstans nedanför

Inga problem för en arab att uttala "maranata" ..

  - litet svårare med "Örkelljunga".       
Under Maranata's sommarkonferens i Latorp, Örebro 1988 framträdde "broder Mose" med hustru och en annan medarbetare, för att rapportera om vad som hade skett under den senaste vistelsen i Tunisien, och för att inspirera till stordåd i Herrens tjänst.
Polisen i Tunisien hade intresserat sig för Mose verksamhet, allt som ofta, och det utifrån muslimskt-religiösa utgångspunkter. Våra missionärer var då hotade. Men Mose underströk inför konferens-församlingen: " Islam i arabvärlden är inte någon religion, inte någon teologi eller ideologi - det är en identitet !"

  Jag är mycket glad att äntligen ha fått i mina händer en bok sådan som "Alla dörrar var inte stängda" (Gospel Media 2013), som broder Mose - eller "Moussa Abna Aissa", som jag på den tiden lärde mig läsa hans namn - nu, tjugufem år senare, har både ställt samman och givit ut med hjälp av Petter A. Jensen.

Boken - finns även hos Adlibris och Bokus
 Den här boken bär onekligen vittnesbörd om brottningskampen med Islam som en identitet, och en hel del annat. Men samtidigt om att det är möjligt för en som har både arabisk och muslimsk bakgrund att komma till Jesus Kristus, att bli döpt till Honom och bli hans efterföljare.

  Och den Maranataförsamling som beskrivs i boken är onekligen den Maranataförsamling som jag kom till, några år efter Mose, då jag första gången  steg in genom dörren på Gamla Brogatan 27.  

    Broder Mose beskriver sina erfarenheter i tre spännande etapper (tillsammans fem delar i boken). Först barndomen och uppväxten i Tunisien. 
  Sedan emigrationen till Europa och Paris - vidare till Sverige och Stockholm. Det är det längsta avsnittet i boken.
    Sista delen handlar om det första besöket i hemlandet Tunisien , hos släkten där, efter etableringen i Sverige. Ingen lätt match att ställa in sig på att möta muslimska anhöriga i Afrika, efter att ha blivit en kristen i Europa..
  
  Fascinerande bok ! På nära 400 sidor.
  Den är väl värd att ta sig igenom.




Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kiev och Paris

  Igår skrev publikationen Unian om ett möte mellan borgmästarna i Paris och Kiev, i själva Kiev. Kiev’s borgmästare Vitalij Klytjko mötte Paris’ borgmästare Anne Hidalgo, som besökte den ukrainska huvudstaden. Kiev undertecknade tillsammans med Frankrikes huvudstad en överenskommelse om vänskap och samarbete. Klytjko skrev om detta på sin Facebook-sida . "Frihet, jämlikhet.." Jag är glad att kunna hälsa delegationens deltagare och uttrycka min tacksamhet till Paris’ borgmästare Anne Hidalgo för hennes mod att genomföra ett besök i Ukrainas huvudstad under krigstid. Kiev är tacksam till Paris’ borgmästare för all den humanitära hjälp som visats, i själva Frankrike -  ukrainare har nödgats bli invandrare där - och vi är också tacksamma för hjälp till Ukraina och vår huvudstad”, sa Vitalij Klytjko under mötet. Kiev’s borgmästare påminde om att Paris’ stadshus den 22 Mars hade enhälligt röstat för att tillställa staden Kiev status som hedersmedborgare. Genom denna utmärkelse, s

Ortodoxa teologer förkastar "den ryska världens" teologi

 Hundratals ortodoxa teologer från många länder har undertecknat ett öppet brev, där de vänder sig mot vissa nationalistiskt-religiösa föreställningar som de menar vara drivkraften bakom Rysslands krig mot Ukraina. Här ett utdrag: “ Om hela världens fred, om Guds heliga församlingars välstånd, om allas förening, beder vi dig, Herre ” (ur den ortodoxa liturgin)   Den ryska invasionen av Ukraina den 24:eFebruari 2022 utgör ett historiskt hot mot den ortodoxa, kristna traditionen. Ännu mer hotfullt för ortodoxa troende är det att det högre prästerskapet inom den Ryskortodoxa kyrkan vägrar att erkänna detta för en invasion genom att göra vaga uttalanden om nödvändigheten av fred i ljuset av “händelserna” och “de militära aktionerna” i Ukraina. Samtidigt talar de om det ursprungligt broderliga förhållandet mellan ukrainare och ryssar, vilka utgör det “heliga Rus”, och anklagar det onda “Väst” för de militära aktionerna, och råder t.o.m. de religiösa samfunden att be på sådant vis att fientl