Fortsätt till huvudinnehåll

Sista posten på "Sub Umbra arkiv" (mest för formens skull)

Det inlägg du ville läsa finns förmodligen strax nedanför, eller någonstans nedanför

Patriarken i Polen -

   Dagen innan Moskva-domstolen ska meddela sin dom mot de tre aktivisterna från bandet "Pussy Riot" beger sig ryska kyrkans patriark - på sätt och vis en centralfigur i hela dramat - till Polen,  för en tre dagars visit.
Och polska media ger honom ingen lätt match, iallafall inte "Gazeta Wyborzca" som drar fram uppgifter från det förflutna om honom.


  En rysk bloggare sammanfattar innehållet i artikeln:

" Polska media möter patriark Kirill: KGB-man, smugglare och miljardär!

  Moskvas och hela Rus' patriark, Kirill, genomför ett besök i Polen mellan 16 - 19 augusti, inom ramarna för det besöket leder han flera gudstjänster och undertecknar även en gemensam katolsk-ortodox uppmaning om försoning mellan Ryssland och Polen.  
  Ännu innan Kirill hade tagit flyget till Polen blev han föremål för en enorm uppmärksamhet. I samband med det intresserade sig polska journalister för detaljer i patriarkens biografi. 


  Gazeta Wyborcza skriver att Kirill, en het anhängare av ett gammalt  koncept som går under namnet 'kyrka-och-stat-symfoni' , vilket innebär att den civila makten är oskiljaktig från den religiösa.  

  Den 62-årige patriarken erkände en gång att han i ungdomen, d.v.s. under den sovjetiska tiden, drömde om att bli en martyr för tron, men aldrig om att bli dissident, eftersom dissidenter bara 'river ner staten'. 

  Men Vladimir Gundjaev (vilket är hans namn från födelsen - blogred.) kom aldrig att bli någon martyr, han gjorde en svindlande kyrklig karriär redan under de sovjetiska myndigheterna. Hans framgång skedde under metropolit Nikodim's beskyddande vingar, (vars världsliga namn var Boris Rotov) . Redan vid 25 års ålder blev Gundjaev en representant för den rysk-ortodoxa kyrkan hos Kyrkornas Världsråd. 

   Gazeta Wyborcza påstår att metropoliten samarbetade med KGB, och att Gundjaev som  följde sin beskyddare överallt,  också deltog i detta. Tidningen skriver att den blivande patriarken hade sin egen operativ pseudonym i Ljubljanka (KGB:s högkvarter) - 'Michajlov'.

  Polska media meddelar också att det nu har inletts en antikyrklig och anti-ortodox kampanj, som flammat upp särskilt över den ryska webben...." 

-
 Jo, den märks av.
Om Pussy Riot sägs det inte mycket i "Gazeta Wyborcza"-artikeln, bara ett par rader. Men faktum är att de uppgifter som tas fram är uppgifter av exakt samma karaktär som tagits fram i en oberoende, rysk expertutredning kring åtalet mot Pussy Riot, för att visa att flickornas kritik inte har varit obefogad.

  
SvD, Aftonbladet, SR, DN, Kyrkans Tidning
  


Andra bloggar om:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Mariupol - hela Ukrainas smärta"

  Jag har varit där tre gånger. I Mariupol. Men det var runt tjugo år sedan. Jag har ljusa minnen från de besöken... - (Nedan - utdrag från en artikel i Unian från igår - 15/3 . I artikeln talas inte om ryssar, utan om rasjister . Det låter som en blandning av det amerikanska sättet att säga "Ryssland" på - "Rasja" -  och "rasist" ..  ) I Ryssland, som är besatt av att vinna , vill man ofta påminna om den fasansfulla fascismen för åttio år sedan. Men nu utförs analoga brott genom de för närvarande största förbrytarna i världen - rasjisterna. De ödelägger Mariupol i Ukraina och jämnar det med marken, efter att förut ha övat sig i Groznij och Aleppo.   Mariupol gav inte upp 2014 och det ger inte upp nu. Från första dagen av den storskaliga invasionen har putinterroristerna inte upphört att försöka erövra staden, som utgör en av nyckelorterna för landvägskorridoren till Krim. Men det faktum att de lokala invånarna inte mötte “befriarna” med blommor och triko

Ortodoxa teologer förkastar "den ryska världens" teologi

 Hundratals ortodoxa teologer från många länder har undertecknat ett öppet brev, där de vänder sig mot vissa nationalistiskt-religiösa föreställningar som de menar vara drivkraften bakom Rysslands krig mot Ukraina. Här ett utdrag: “ Om hela världens fred, om Guds heliga församlingars välstånd, om allas förening, beder vi dig, Herre ” (ur den ortodoxa liturgin)   Den ryska invasionen av Ukraina den 24:eFebruari 2022 utgör ett historiskt hot mot den ortodoxa, kristna traditionen. Ännu mer hotfullt för ortodoxa troende är det att det högre prästerskapet inom den Ryskortodoxa kyrkan vägrar att erkänna detta för en invasion genom att göra vaga uttalanden om nödvändigheten av fred i ljuset av “händelserna” och “de militära aktionerna” i Ukraina. Samtidigt talar de om det ursprungligt broderliga förhållandet mellan ukrainare och ryssar, vilka utgör det “heliga Rus”, och anklagar det onda “Väst” för de militära aktionerna, och råder t.o.m. de religiösa samfunden att be på sådant vis att fientl