Fortsätt till huvudinnehåll

Sista posten på "Sub Umbra arkiv" (mest för formens skull)

Det inlägg du ville läsa finns förmodligen strax nedanför, eller någonstans nedanför

Påsk mellan kalendrar

Att skriva en blogg som denna innebär att ibland liksom hänga mellan två olika kalendrar, den gregorianska och den julianska. Och därmed mellan två olika påskdatum. Som i år (ibland sammanfaller kalendrarna).
       Vi har just firat påsk - vilket för kristna handlar om Jesu uppståndelse från de döda - i Sverige, t.ex. Men i Ryssland och andra ortodoxa länder förbereder man sig för att fira påsken den kommande helgen. Bara en veckas skillnad i år.

Maranataförsamlingen  firade Herrens uppståndelse på Bällsta Missionscenter -
du kan ta del av mötesinspelningar - här

  I Väst har man ganska allmänt funderat över Maria från Magdala, Pontius Pilatus och Judas Iskariot, m.fl. gestalter i evangelie-berättelserna. I Ryssland  - där den senaste söndagen var den som vi kallar för palmsöndagen - fanns en annan biblisk gestalt med i de mer ortodoxa teologiska reflexionerna. Åsnan.

Både patriark Kirill, och diakonen Kurajev, hade något att säga om den. Och en hel del andra predikanter också, förmodligen.

 Diakonen Andrej Kurajev, som har dragit blankt mot den kyrkliga hierarkien tidigare, går nu ytterligare ett steg, och ställer sig solidarisk med dem som upprörts över konservativa krafters reaktion mot uppsättandet av en spekulativ tolkning av Wagner-operan "Tannhäusen" i Novosibirsk ( se tidigare post)
I söndags var det demonstrationer "...för det fria skapandet" på flera olika håll i Ryssland, och framför allt i Novosibirsk. Diakonen for dit och träffade den avsatte teaterchefen, ställde upp i olika intervjuer och inte minst tillsammans med demonstranterna på torget, där han höll sin predikan om åsnan. Och sedan skrev han av den anledningen inte mindre än åtta poster på sin välbesökta blogg.

Han verkar ha fått det hett om öronen. 

-- 

Vissa frågor och icke-frågor om kristen tro under påsken:


GP, GP, SvD, Hbl,
Aftonbladet, Kt
Dagen Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kiev och Paris

  Igår skrev publikationen Unian om ett möte mellan borgmästarna i Paris och Kiev, i själva Kiev. Kiev’s borgmästare Vitalij Klytjko mötte Paris’ borgmästare Anne Hidalgo, som besökte den ukrainska huvudstaden. Kiev undertecknade tillsammans med Frankrikes huvudstad en överenskommelse om vänskap och samarbete. Klytjko skrev om detta på sin Facebook-sida . "Frihet, jämlikhet.." Jag är glad att kunna hälsa delegationens deltagare och uttrycka min tacksamhet till Paris’ borgmästare Anne Hidalgo för hennes mod att genomföra ett besök i Ukrainas huvudstad under krigstid. Kiev är tacksam till Paris’ borgmästare för all den humanitära hjälp som visats, i själva Frankrike -  ukrainare har nödgats bli invandrare där - och vi är också tacksamma för hjälp till Ukraina och vår huvudstad”, sa Vitalij Klytjko under mötet. Kiev’s borgmästare påminde om att Paris’ stadshus den 22 Mars hade enhälligt röstat för att tillställa staden Kiev status som hedersmedborgare. Genom denna utmärkelse, s

Ortodoxa teologer förkastar "den ryska världens" teologi

 Hundratals ortodoxa teologer från många länder har undertecknat ett öppet brev, där de vänder sig mot vissa nationalistiskt-religiösa föreställningar som de menar vara drivkraften bakom Rysslands krig mot Ukraina. Här ett utdrag: “ Om hela världens fred, om Guds heliga församlingars välstånd, om allas förening, beder vi dig, Herre ” (ur den ortodoxa liturgin)   Den ryska invasionen av Ukraina den 24:eFebruari 2022 utgör ett historiskt hot mot den ortodoxa, kristna traditionen. Ännu mer hotfullt för ortodoxa troende är det att det högre prästerskapet inom den Ryskortodoxa kyrkan vägrar att erkänna detta för en invasion genom att göra vaga uttalanden om nödvändigheten av fred i ljuset av “händelserna” och “de militära aktionerna” i Ukraina. Samtidigt talar de om det ursprungligt broderliga förhållandet mellan ukrainare och ryssar, vilka utgör det “heliga Rus”, och anklagar det onda “Väst” för de militära aktionerna, och råder t.o.m. de religiösa samfunden att be på sådant vis att fientl